6,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 54454
  • فرمت فایل دانلودی : .docx
  • تعداد مشاهده : 1711

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله درمورد اثرات متقابل طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی

دانلود مقاله درمورد اثرات متقابل طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی

0 1.7k
دانلود مقاله درمورد اثرات متقابل طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی

با دانلود مقاله در مورد اثرات متقابل طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله اثرات متقابل طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله اثرات متقابل طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد اثرات متقابل طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:6 صفحه

قسمتی از فایل:

چکیده

توسعه روزافزون علم پزشکی و پیشرفت در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها مرهون تلاش های پیشگامان طب سنتی در سراسر کره خاکی است. در میان کشورهای کهن طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی اثرگذاری ویژه ای بر روند توسعه و تکمیل علم پزشکی داشته است. مبانی نظری طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی اگرچه با ساختار و نظریه های متفاوت شکل گرفته است، اما گذری بر تاریخ پزشکی و بررسی متون هر یک نشاندهنده اثرات متقابل این دو طب سنتی بر یکدیگر است. آنچه در این مقاله مروری صورت پذیرفته است، گذری اجمالی بر تعاملات پزشکی ایران و چیندر طول تاریخ است. این یافته ها بیانگر بررسی مبانی طب چینی در آثار دانشمندان طب اسلامی ایرانی و همچنین اثراگذاری این طب بر پایه های ساختاری طب چینی است. به طور کلی هر دو طب به طور مشترک به تبادل داروهای سنتی به خصوص گیاهی پرداخته اند، اما در خصوص اثرگذاری ،این طب سنتی اسلامی ایرانی است که وارد طب چینی شده و تا امروز ریشه های اثرگذاری آن در منابع مختلف و مقالات علمی مشخص است. از جمله اثرگذارترین دانشمندان ایرانی بر طب چینی نیز میتوان ابوعلی سینا، زکریای رازی و علی ابن عباس اهوازی را نام برد. البته این پژوهشگران نیز در آثارشان همچون کتاب قانون و ابن سینا و یا کاما الصناعه فی طب علی ابن عباس از گیاهان دارویی چین نام بردهاند، اما پس از نگارش کتابهایشان و در برخی منابع، نقد نظریات چینی، این کتابها در اعصار بعدی به چین وارد شده و در طب سنتی چین به خصوص در میان اطبا مسلمان چینی مورد استفاده قرار گرفته است که نمونه بارز این اثرپذیری را در کتاب هوی هوی یائو فانگ میتوان مشاهده کرد. البته این مطالعه کوتاه تنها مدخلی برای ورود به تحقیقات آتی در این زمینه است. امید است بتوان با پژوهش های موضوعی آتی به شفافسازی هرچه بیشتر یافته های حاضر کمک کرد.

كلیدواژگان: طب سنتی اسلامی ایرانی، طب چینی، تاریخ پزشکی.

1- مقدمه

توسعه روزافزون علم پزشکی و پیشرفت در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها مرهون تلاش های پیشگامان طب سنتی در سراسر کره خاکی است. در میان کشورهای کهن، طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی اثرگذاری ویژه ای بر روند توسعه و تکمیل علم پزشکی داشته اند. مبانی نظری طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی اگرچه با ساختار و نظریه های متفاوت شکل گرفته است، اما گذری بر تاریخ پزشکی و بررسی متون هر یک نشاندهنده اثرات متقابل این دو طب سنتی بر یکدیگر است. جایگاه طب و علوم پزشکی در ایران تنها منحصر به دوره پس از اسلام نیست و پیش از ورود اسلام به ایران نیز جایگاه طب در ایران با نظام و ساختاری مؤثر در پیشبرد بهداشت عمومی و درمان بیماریها زبانزد بوده است و سابقه طب ایرانی را بیش از پنج هزار سال پیش از میلاد تخمین میزنند (ساربانها وهمکاران ،2016) و در دوره زرتشت نیز اطبا ایرانی توانمندی رشد یافتند و به اختصار تأسیس دانشگاه جندی شاپور در خوزستان گویای وضعیت کاملاً حرفه ای طب در ایران پیش از اسلام بوده است. البته به مرور زمان و با رشد دانش پزشکی عظمت طب جندی شاپور روبه افول گذاشت، اما با گذشت زمان و به خصوص در دوره پس از اسلام آثار دانشمندانی چون علی ابن عباس اهوازی، ابوعلی سینا، زکریایرازی و سایرین دوباره به رشد و شکوفایی طب ایران جان تازهای بخشید و نه تنها در ایران بلکه در سراسر اطبا جهان زبان زد شد (کردافشاری و محمدی کناری ،1391). پایه های زمینهای طب سنتی اسلامی ایرانی که دانشمندان به نام آن ضمن مطالعه طب یونانی به ساختاربندی آن پرداخته اند، نمونه ای توسعه یافته از طب یونانی بوده است و براساس عناصر اربعه شکل گرفته و ادامه یافته بود. در همام بازه های زمانی در چین که آنها هم سابقه درخشانی در طب سنتی خود داشتند، نظام فکری متفاوتی جهت آموزه های طبی و درمان استفاده می شده که به عنوان مثال به جای عناصر اربعه در نظام فکری آنان عناصر پنجگانه مورد نظر بوده است. البته معرفی نظام های فکری و تشابهات و تفاوت های طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی خارج از موضوع مقاله حاضر است و در جایی دیگر نیازمند بررسی است، اما بیان تفاوت این دو از این باب اهمیت دارد که بتوان شباهت های حاصل از تعاملات بین این دو را استخراج کرد .سهم تعاملات پزشکی در این تحقیقات در میان مطالعات تاریخی روابط ایران و چین با وجود حجم انبوهی از پژوهشهای صورت گرفته و مقالات ارائه شده بسیار اندک بوده است؛ بنابراین در این مقاله پژوهشگران سعی بر بررسی اثرات متقابل طب سنتی اسلامی ایرانی و طب چینی دارند.

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر