دانلود تحقیق درمورد رفتارگرايي و طرح درس در بوته نقد

دانلود تحقیق درمورد رفتارگرايي و طرح درس در بوته نقد

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد رفتارگرايي و طرح درس در بوته نقد

با دانلود تحقیق در مورد رفتارگرايي و طرح درس در بوته نقد در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق رفتارگرايي و طرح درس در بوته نقد را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق رفتارگرايي و طرح درس در بوته نقد ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد رفتارگرايي و طرح درس در بوته نقد

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:30 صفحه

قسمتی از فایل:

از انقلاب صنعتي به بعد, تمايل روز افزوني براي كنترل معلم وجود داشته است. در آموزش, نگاه به انسان؛ به صورت نگاه به ماشين بوده است, و انتظار داشتند كه معلم, ماشين تدريس باشد. طرح درس براي كنترل معلم بود. كنترل جامعه‌ي صنعتي و سرمايه داري كه طبق برنامه‌ي زمان‌بندي مشخص, كارهاي معلم را چك كند (همانند يك سركارگر كه در كارخانه از روي چك ليست مورد نظر، كارهاي قابل انجام توسط هر يك از كارگرها را كنترل مي‌كند). لذا قطعات تدريس مشخص مي‌شد؛ سطح انتظارات تعريف مي‌گشت و به دنبال آن بودند كه دانش‌آموز به سطح مطلوب از چيرگي برسد. براي رساندن او به سطح مورد نظر از انتظارات,از تكرار و تمرين, كلاسهاي جبراني, كتابهاي كمك درسي, تشويق و تنبيه, ... استفاده مي‌شد (بدون توجه به مولفه‌هايي مانند تفاوتهاي فردي و غيره).

معلم براي آنكه وقتش تلف نشود, طرح درس مي‌نوشت. همه چيز را پيش بيني مي‌كرد؛ حتي سلام و عليك را. لذا ارزياب بيروني راحت مي‌توانست او را كنترل كند. اما نوشتن اهداف رفتاري معمولاً مصنوعي بود و از نگاه ساده انگارانه به حرفه‌ي معلمي ناشي مي‌شد. چون معلم‌ها عموماً عادت ندارند طبق برنامه درس بدهند. آنها دوست دارند ياد گيرنده را نيز به حساب بياورند. يعني بجاي آنكه ماشين تدريس باشند, با يك فرايند پويا و انعطاف پذير تدريس كنند.

با عنايت به اينكه نظام‌هاي آموزشي دنيا عموماً تحت سيطره ديدگاه رفتارگرايي قرار دارند و بوي هدفهاي رفتاري از اكثر كتابهاي درسي به مشام مي‌رسد, در اين مقاله در نظر است ضمن تشريح ديدگاه رفتارگرايي در آموزش و بحث درباره‌ي زمينه‌هاي پيدايش و تكامل آن, اين ديدگاه مورد نقد قرار گيرد. تاكيد ويژه‌اي بر طرح درس و نقد آن خواهد بود. در انتها به ديدگاه ساخت و سازگرايي كه در نقطه‌ي مقابل رفتارگرايي قرار دارد پرداخته خواهد شد.

مقدمه

از ترم دوم دوره ليسانس دبيري رياضي در دانشگاه تربيت معلم تهران كه درس «كليات روشها و فنون تدريس» را انتخاب كردم, تا پايان دوره ليسانس كه حدود 22 واحد دروس تربيتي را با نمرات خوب گذراندم, به طور مداوم ديدگاه رفتارگرايي1 به عنوان تنها ديدگاه, به صورت‌هاي مختلف در تمام اين دروس ارائه مي‌گرديد. به ويژه تاكيد بسياري بر نوشتن طرح درس2 سالانه و روزانه با آن قالب‌هاي خشك وجود داشت.

اما با وجود اين حجم از دروس و تاكيدات ويژه, من نيز همانند بسياري از همكارانم در مقابل نوشتن طرح درس مقاومت مي‌كردم و آنرا مصنوعي مي‌پنداشتم. اما پشتوانه نظري محكمي در رد آن نداشتم. تا اينكه با شروع دورهي فوق ليسانس آموزش رياضي در دانشگاه شهيد بهشتي و آشنايي با ديدگاههاي مختلف در حوزهي آموزش كه بعضاً در نقطهي مقابل رفتارگرايي قرار دارند, تا حدودي دلايل پنهان اين مقاومت بر من روشن شد كه سعي مي‌كنم در اين مقاله به آنها بپردازم.



 

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر